Moveu-vos i estireu-vos

Els períodes de sedentarisme excessiu s’han relacionat de manera perjudicial amb el desenvolupament de síndrome metabòlica, definit com un conjunt de símptomes entre els quals trobem l’obesitat, la hiperglucèmia o la dislipèmia que suposen un augment del risc de patir malaltia cardiovascular i de mortalitat prematura (Lakka et al. 2002)

El lloc de treball és un entorn en què el comportament sedentari és altament prevalent i cada vegada hi ha més interès en els programes d’activitat física en aquest àmbit per prevenir la malaltia crònica. A més, el comportament sedentari a la feina no se sol compensar augmentant l’activitat física fora de l’horari laboral. Un estudi recent associa el mesurament objectiu del sedentarisme mitjançant acceleròmetres, amb el risc de patir síndrome metabòlica en poblacions sanes (Brocklenback et al. 2015).

Estudis de laboratori basats en interrupcions dels períodes de sedestació al llarg del dia mostren efectes sobre el risc de desenvolupar la patologia associada a la síndrome metabòlica amb major efecte fins i tot que l’aconseguit amb una intensitat equivalent de trenta minuts al dia d’activitat física. (Peddie et al. 2013; Dunstan et al. 2012). A més, com més gran és la intensitat de l’activitat que reemplaça el període de sedestació, més gran és el benefici en termes de salut (Buckley  et al. 2015; Bauman et al. 2014).

Un individu sedentari pujant escales al seu lloc de treball pot arribar a aconseguir xifres properes al 80% de la seva capacitat aeròbica màxima després d’un ascens progressiu equivalent a quatre plantes (Boreham et al. 2000) i estudis experimentals mostren que augmentar l’ús d’escales disminueix els riscos associats al desenvolupament de la síndrome metabòlica (Boreham et al. 2005; Meyer et al. 2010). 

A més,  com que determinades postures poden provocar contractures o dolor al coll i l’esquena, et recomanem que regularment estiris la columna amb senzills exercicis que trobaràs a l’enllaç que t’adjuntem

Fem estiraments a l’oficina

 

Bibliografia
 Boreham  CAG. Wallace WFM, Neville A. (2000). Training effects of accumulated daily stair-climbing exercise in previously sedentary young women. Preventive medicine. 30.277-281.
Boreham CAG. Keneddy RA. Murphy MH. Tully M. Wallace WFM. Young I. Training effects of shorts bouts of stairs climbing on cardiorespiratory fitness, blood lípids and homocysteine in sedentary Young women. Br J Sports Med. 2005; 39:590-593.
Brocklebank LA. Falconer CL. Page AS. Perry R. Cooper AR. Accelerometer-measured sedentary time and cardiometabolic biomarkers: A systematic review. Preventive medicine. 2015; 76: 92-102
Dunstan DW. Kingwell BA. Larsen R. Healy GN. Cerin E. Hamilton MT. Breaking up prolonged sitting reduces postpandrial glucose and insulin responses. 2012. Diabetis care.; 35 (5):976-983.
Buckley JP, Hedge A, Yates T, Copeland RJ, Loosemore M, Hamer M, Bradley G, Dunstan DW. The sedentary office: an expert statement on the growing case for change towards better health and productivity. Br J Sports Med. 2015 Nov;49(21):1357-62.
Peddie MC, Bone JL, Rehrer NJ, Skeaff CM, Gray AR, Perry TL. Breaking prolonged sitting reduces postprandial glycemia in healthy, normal-weight adults: a randomized crossover trial. Am J Clin Nutr. 2013 Aug;98(2):358-66.
Anuncis