Ruta circular de Sant Martí de Tous, el santuari de Sentfores, i la gorja de la Fou

Alguns dels pRuta Circularrofessionals de la UBP de la Catalunya Central vam fer una petita ruta circular, d’uns 11 km, i de poca dificultat que, a banda de servir-nos per fer exercici, ens va permetre conèixer un raconet del nostre territori ple de llegendes i atractius naturals i culturals.

Distància: 10,46 km
Desnivell: 297 m
Altitud màxima: 533 m
Altitud mínima: 397 m

Ruta Circular14.jpg

Quan hem arribat a la població de Sant Martí de Tous, a la comarca de l’Anoia, hem deixat els cotxes a la plaça de Fàtima, a l’entrada del poble, on ens esperava la Margarida, una dona de la vila de 74 anys, plena d’energia, gran caminadora iRuta Circular2.jpg.png coneixedora del poble i les seves contrades. Som al desembre i la boira gebradora ens acompanya durant les primeres hores del dia. La Margarida, abans de començar la ruta, ens ha ensenyat els llocs més emblemàtics d’aquest poble de 1.000 habitants, conquerit per Guifré el Pilós l’any 880: el carrer Major, les voltes i l’Església neoclàssica, Ruta Circular3.jpg.pngalçada sobre l’antiga església gòtica, dins la qual es conserva el sarcòfag de pedra del s. XIV amb una estàtua jaient del noble Bernat de Tous, l’apoderat que va comprar la jurisdicció del Castell de Tous al rei Pere III, així com uns quadres del frare Damià Vicens de Sant Jeroni de la Murtra, que formaven part del retaule del Roser (1591).

Ruta Circular4.jpg.pngComencem, doncs, la ruta davant del Castell de Tous, agafem el carrer de Sant Martí i el  del cementiri (passem per davant d’aquest). Seguim, tot de baixada, la pista asfaltada i creuem el pont sobre la riera de Tous. Continuem pel camí de la dreta, seguint les indicacions i passant per davant d’un monòlit de la Mare de Déu de Sentfores, on hi ha uns bancs fets de troncs en els quals, pel que explica la Margarida, la gent gran del poble que puja a l’ermita fa una parada per descansar abans de continuar el camí. Uns quants metres més amunt  hi ha una petita drecera: un petit sender a mà dreta, que quasi no es veu però que ens permet pujar fins al santuari de la Mare de Déu de Sentfores, que data de 1329. La nostra guia ens explica que és típic venir-hi el dilluns de Pasqua i quedar-s’hi a dinar, després de jugar a bitlles i ballar sardanes.

Ruta Circular5.jpg.pngUn cop visitat el santuari, baixem pel camí que surt de darrere l’ermita, tornem a enllaçar amb el camí principal. Sempre seguint les indicacions de la Fou, passem per davant de cal Peretó i pocs metres més endavant agafem el camí que creua cap a la dreta. Caminant una bona estona per aquesta pista forestal i passant de llarg el trencall a l’esquerra de Cal Amigó (hotel rural), ens trobem una altra bifurcació; aquest cop deixem la pista principal que s’indica que va cap a la Fou i agafem el caminet que surt a la dreta que ens endinsa al bosc de Gramenet. Guiant-nos sempre per les marques pintades de vermell i groc, seguim per un camí pedregós, passem per davant de Cal Montserrat. Continuem per aquest camí, tot de baixada, entre boscos i camps d’oliveres joves. Arriba un moment que, entre els arbres, ja s’albiren els espadats de la Fou de Sant Martí. A pocs metres d’aquí agafem una drecera a la dreta, marcada de vermell i groc, que ens precipita cap a un sender que creua. Aquest serà el punt de retorn Ruta Circular6.jpg.pngdesprés de visitar la Fou, la cova del Diable i la font de la Fou. Així, doncs, seguim el sender cap a la dreta. Com més avancem, més estret és el sender i més frondós es torna l’entorn. A l’esquerra torça el sender que mena a la Fou però, nosaltres, hem preferit primer continuar avall per arribar-nos a la cova del Diable Ruta Circular7.jpg.png(que ha donat peu a innumerables llegendes però que, antigament, els pastors feien servir per arrecerar el ramat de la pluja) i a la font de la Fou (que es troba a l’extrem més baix de la fondalada).

Un cop hem begut aigua, tornem sobre les nostres passes per agafar el sender que torça cap a la gorja de la Fou, ben assenyalat. En només 1hora i 30 minuts, des de que vam sortir, arribem al saltant de la riera de Tous, d’uns 20 m. Ruta Circular8.jpg.pngÉs un paratge espectacular, tot i que el saltant i la bassa d’aigua són absents perquè fa dies que no plou, a banda de trobar caigut, arrencat de soca-rel, l’únic arbre que hi havia allà al bell mig. La Margarida ens explica que aquest indret és un lloc màgic per a la gent d’aquelles contrades que des de sempre o a resultes de la llegenda principal del lloc, que és “La cérvola blanca” (on s’explica una història d’amor i desamor, que té el desenllaç al toll gran de la Fou),  els enamorats vénen aquí a buscar la confirmació del seu amor. Pot ser que aquesta història fes d’aquest indret un lloc mític per resoldre afers del cor. Ruta Circular9.jpg.pngIndicis d’aquesta afecció per anar-hi els enamorats també ens en dóna “La cova dels enamorats”, situada en un trencall del viarany que porta al toll gran. Cova que està plena de missatges.Ruta Circular10 “Noi estima noia”. “Noia estima noi”.
Cors gravats, i molts escrits a la paret de la cova, fets amb carbó d’algun foc de camp, alguns quasi esborrats pel temps, d’altres més nous. També ens ensenya la mare de Déu esculpida a l’aigua a la paret de pedra sota la balma del toll gran. La semblança amb una verge, costa de veure-la; però si t’hi fixes una mica, la pots imaginar. El cas és en queden tantes, de coses amagades entre aquelles pedres…

Després de fer un mos i escoltar la llegenda de Ruta Circular11“La cérvola blanca”, tornem al punt de retorn del sender principal que ens ha portat a la Fou, just a l’encreuament per on havíem baixat. D’allà surt una altra drecera a la dreta, que ens porta ràpidament a la pista forestal que enfilarem. Ja de camí de tornada cap a Tous, seguint la ruta, passem pel costat d’un mirador on val la pena abocar-se. Ruta Circular12Des d’allà podem veure el saltant de la Fou des de dalt. Travessem la riera de Tous i seguim la pista de terra vermella fins que ens creuem amb la pista principal, que ens du cap al punt inicial gaudint del paisatge, els camps, les masies i les cabanes de pedra seca. Ens delectem, al poc d’arribar a Sant Martí de Tous, d’unes vistes del poble amb l’església i el castell imponent.