Pilates

Embed from Getty Images

El mètode Pilates, o simplement pilates, és un sistema d’entrenament físic i mental ideat a principi del segle XX per Joseph Hubertus Pilates, qui el va inventar basant-se, d’una banda, en el seu coneixement de diverses especialitats com ara la gimnàstica, la traumatologia i el ioga i, de l’altra, amb la voluntat d’unir el dinamisme i la força muscular del cos amb el control mental, la respiració i la relaxació.

En començar la difusió del mètode, el mateix Pilates el va anomenar contrologia (Contrology), perquè s’hi ressaltava  l’ús de la ment per controlar el cos, però es buscava  també  l’equilibri i la unitat entre tots dos.

El mètode se centra en el desenvolupament dels músculs interns per mantenir l’equilibri corporal i donar estabilitat i fermesa a la columna vertebral, per la qual cosa és molt usat com a teràpia en rehabilitació i, per exemple, per prevenir i guarir el mal d’esquena.

J.H. Pilates va escriure dos llibres. En el primer, La teva salut: un sistema correctiu d’exercici que revoluciona el camp de l’Educació Física de l’any 1934, hi va exposar les seves teories i la seva filosofia sobre la salut, la higiene i l’exercici físic. El segon, Retorn a la vida a través de la contrologia, publicat l’any 1945, és un manual pràctic amb 34 exercicis bàsics, fet amb la intenció que els seus potencials clients provessin a casa, sense necessitat d’aparells, que el mètode realment funcionava.

Amb el pas dels anys, el pilates ha evolucionat i s’han inventat aparells de suport i formes de practicar-lo nous, encara que l’essència del mètode es manté. Així mateix, també s’han creat sistemes que combinen el pilates original amb altres disciplines.

Aquest mètode d’exercici abasta un nombre il·limitat de possibilitats que contribueix, especialment, a la prevenció d’alteracions d’ordre estructural en el cos humà i proporciona grans beneficis en la salut perquè, per exemple, disminueix l’insomni, millora  la vida sexual, evita la  incontinència  i prepara  el cos per a les activitats que la vida actual té.

Embed from Getty Images

Pilates afirmava que aquests principis haurien d’incorporar-se a tota la nostra activitat diària fins que acabessin convertint-se en una cosa natural i de caire inconscient. La fama del mètode es va expandir,  per la seva pràctica amb baixa càrrega en les articulacions, que permet a persones de totes les edats i condicions físiques practicar-lo, sempre, això sí, amb la supervisió de professionals.

Principis fonamentals

Encara que el mètode Pilates s’ha desenvolupat i ha donat lloc a una gran quantitat d’estils i aplicacions diferents, hi ha uns principis fonamentals que sempre s’han de tenir en compte:

Quant a la pràctica:

  • Alineament;
  • Centralitat;
  • Concentració;
  • Control;
  • Precisió;
  • Fluïdesa,
  • Respiració.

Quant als beneficis:

    • Tonifica i modela els músculs;
    • Augmenta la flexibilitat, la destresa, l’agilitat i la coordinació de moviments;
    • Enforteix l’abdomen;
    • Corregeix la postura i la millora;
    • Estilitza la figura;
    • Redueix l’estrès,
    • Augmenta l’elasticitat.
Embed from Getty Images

Segons Adriana Hernández en l’article publicat en el número 69 de la revista Cor i Salut, practicant pilates aconseguim:

  1. Treballar tota la musculatura abdominal, fins i tot, la més profunda.
  2. Enfortir el sòl pelvià, per exemple, és important després d’un part per controlar esfínters i millorar les relacions sexuals.
  3. Corregir la postura i que el mal d’esquena disminueixi i, fins i tot, desaparegui.
  4. Enfortir la musculatura, especialment, la de l’esquena i l’abdomen.
  5. Augmentar la flexibilitat.
  6. Incrementar l’equilibri i la coordinació.
  7. Rehabilitar els problemes d’esquena, però també moltes altres patologies com les distròfies musculars, els escurçaments, la sobrecàrrega articular, etcètera.
  8. Augmentar la capacitat pulmonar ja que les respiracions seran més llargues i eficients.
  9. Estilitzar la figura ja que s’aconsegueix que la musculatura s’allargui i es modeli.
  10. Reduir l’estrès gràcies a l’exigència de concentració i respiració controlada.
  11. Millorar l’autoestima perquè els exercicis fan que cada dia ens sentim més forts, àgils i flexibles.
Font:
WIKIPEDIA
Fundación del corazón
Anuncis