Exercici físic i menopausa

La menopausa és una etapa cronobiològica de les dones, en la qual es produeix un conjunt de canvis hormonals com a conseqüència del final de la fase reproductiva. Aquests canvis ocasionen modificacions de tipus físic i psicològic i s’acompanyen, durant el seu procés d’instauració, d’un grup de símptomes que interactuen en la percepció que tenen les dones sobre la seva salut. Un altre factor afegit és el canvi de rol de la dona que, en moltes ocasions, es produeix en aquesta etapa des del punt de vista familiar i/o social.

Una vida activa en què es practiqui exercici físic de forma regular és una manera eficaç de prevenir múltiples patologies. Els estudis reflecteixen que la realització d’activitat física disminueix la mortalitat prematura, el risc de malaltia cardiovascular, les xifres de tensió arterial, el risc de patir càncer de còlon i de mama, la incidència de diabetis mellitus tipus 2, la síndrome metabòlica i l’augment de pes.

També incrementa l’autoestima, evita el consum de substàncies tòxiques i millora les relacions interpersonals, aspectes que augmenten la qualitat de vida.

L’exercici físic durant la menopausa, a més a més dels beneficis esmentats anteriorment,  retarda l’envelliment, millorant les funcions motores d’elasticitat, velocitat, força i resistència, i ajuda a mantenir o disminuir el pes corporal. També estimula la formació òssia, cosa que té una funció preventiva enfront de l’osteoporosi, i millora la circulació sanguínia.

Cal que el nivell d’activitat física s’adapti a les característiques personals de cada dona i s’ha de realitzar de forma continuada. Les recomanacions generals són fer exercici aeròbic moderat cinc dies a la setmana durant almenys trenta minuts, quinze dels quals seria aconsellable que es fes a l’aire lliure.

El tipus d’exercicis recomanat està orientat a afavorir els estiraments de les extremitats superiors i inferiors i de l’abdomen, reforçar la musculatura pelviana i promoure una higiene postural correcta.

Aquí trobareu diversos documents que us ajudaran a practicar aquests exercicis:

  Estiraments:

 “Recomanacions per fer exercicis de flexibilitat i d’estirament  de la columna cervical, lumbar, cintura escapular i mans”, de la UBP Costa de Ponent.

recomanacions_exercicis_flexibilitzacio.pdf

  1. Exercicis per al sòl pelvià:

Full  d’informació per a pacients de la CAMFIC. El sòl pelvià.

kegel

  1. Postures correctes en les activitats quotidianes:

Recomanacions extralaborals de l’Escola d’Esquena de MC Mutual.

rec_ext_laborales_cat

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s