Com fregir de manera saludable

Els aliments fregits tenen més calories i fan més llarga la digestió, motiu pel qual se n’ha de moderar el consum i cal aprendre a fregir-los de la forma més correcta.

Si no fregim els aliments correctament ens poden passar dues coses: que es  perdin els nutrients a causa de l’alta temperatura de l’oli i que augmenti el seu valor calòric per l’excés de temps de fregida, que comporta una impregnació excessiva de greix.

Per això, us donarem uns consells bàsics per aconseguir una fregida correcta i sana:

  • El millor oli és el d’oliva, perquè té un punt d’ebullició més alt que el dels altres olis. Si l’oli es crema es poden produir compostos irritants o tòxics. És important que no barregem diferents tipus d’oli, ja que cadascun té un punt d’ebullició diferent. També hem d’evitar reutilitzar moltes vegades el mateix oli.
  • És recomanable fer servir força oli. L’aliment ha de “nedar” en oli.
  • La temperatura de l’oli ha d’estar entre 175 i 200 °C. Hem d’evitar que comenci a sortir-ne fum, per això l’hem d’escalfar a foc moderat i no a foc viu.
  • És important introduir l’aliment en el moment que l’oli arribi a la temperatura indicada. Si l’introduïm amb l’oli fred no es formarà crosta i s’impregnarà de greix.
  • Si el que hem de fregir són aliments congelats, hem de mirar que hi hagi força oli i fer-ho en petites quantitats, perquè no baixi gaire la temperatura. Alguns aliments, com ara les verdures, són més delicats i s’han de fregir a 160 – 165 o Si fem la carn arrebossada o el peix amb farina i ou obtindrem una crosta que impedeix que surti l’aigua i les sals minerals.
  • Quan l’aliment estigui cuit, l’hem de retirar amb cura i col·locar-lo sobre una reixeta o sobre paper absorbent perquè deixi anar l’oli. Així obtindrem un aliment fregit més saborós i sa. Quant a l’oli, és convenient colar-lo ràpidament perquè no hi quedin partícules d’aliment. S’ha de guardar en un recipient opac i tancat.