La piràmide alimentària

La piràmide tradicional de la dieta mediterrània ( dm ) s’ ha actualitzat per adaptar-se a l’ estil de vida actual .
Per iniciativa de la Fundació Dieta Mediterrània i en col·laboració amb nombroses entitats internacionals ,  un ampli grup d’experts pertanyents a disciplines diverses , des de la nutrició a l’antropologia , passant per la sociologia i l’agricultura , ha consensuat un nou esquema que enriqueix la representació gràfica amb la incorporació d’elements qualitatius . La nova piràmide segueix la pauta de l’anterior : situació en la base dels aliments que han de sustentar la dieta , i relega als estrats superiors, gràficament més estrets , aquells que s’han de consumir amb moderació . Però a més s’hi afegeixen indicacions d’ordre culturals i social íntimament lligades a l ‘estil de vida mediterrani , des d’un concepte de la dieta entesa en un sentit ampli . No es tracta només de donar prioritat a un determinat tipus d’aliments , sinó a la manera de seleccionar-los, de cuinar-los i de consumir-los . També reflecteix la composició i nombre de racions dels àpats principals .
Els beneficis de la Dieta Mediterrània sobre la salut i el seu paper en la prevenció de moltes malalties cròniques són ara com ara una evidència científica. La piràmide que la representa inclou tots els grups d’aliments. Que una dieta sigui saludable o perjudicial depèn de la proporció de cadascun d’aquests grups i de la freqüència de consum. El patró és una pauta per a l’alimentació de la població adulta sana i ha de ser adaptat a les necessitats específiques dels nens, les dones embarassades i altres condicions de salut.
La piràmide situa a la base els aliments d’origen vegetal, que proporcionen nutrients clau i altres substàncies protectores que contribueixen al benestar general i a aconseguir una dieta equilibrada. Per aquestes raons, haurien de ser consumits amb major proporció i freqüència que els aliments situats en els nivells centrals i en el vèrtex. Aquests últims s’haurien de consumir en quantitats moderades, o de manera ocasional, reservant-los per a ocasionsfestives i excepcionals.
La piràmide estableix pautes alimentàries de compliment diari, setmanal i ocasional, per aconseguir una dieta saludable i equilibrada.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s