Oli de palma

En els últims mesos trobem amb freqüència articles a la premsa sobre l’oli de palma. La discussió que es planteja és si malgrat ser un oli vegetal és saludable o no.


Actualment, el seu ús està molt estès, no solament en la indústria alimentària, sinó que també el trobem en els productes cosmètics, de neteja i en les espelmes. Aquest consum comporta un risc per a la salut i per a l’ecosistema. Els motius pels quals s’ha estès la seva utilització són per la textura untuosa i la seva palatabilitat, que fa que el  producte que en porta sigui més saborós, i perquè el cultiu de l’oli de palma és més rendible per a la indústria alimentària i no alimentària del que ho és pel que fa als seus possibles substituts.

Tal com s’ha dit abans, l’oli de palma té una textura untuosa, cosa que permet usar-lo en productes on es faria servir mantega o greixos hidrogenats o greixos trans per donar la textura untuosa. Aquests dos greixos ja s’ha demostrat que són nocius per a la nostra salut.

El problema del consum d’oli de palma resideix en la gran quantitat de àcids grassos saturats que conté, a diferència d’altres olis com el d’oliva o el de gira-sol. L’oli de palma que és un derivat de la polpa del fruit de la palmera conté un 50% de àcids grassos saturats i el palmist que és un derivat de l’ametlla  del fruit en conté un 80%. Els àcids grassos saturats són sòlids a temperatura ambient i estan relacionats amb l’augment del colesterol en sang.

Sobre totes aquestes qüestions, l’Organització de Consumidors i Usuaris dona uns consells perquè a la nostra alimentació hi hagi menys oli de palma:

  • Per evitar l’excés de greixos saturats que aporta l’oli de palma a la nostra dieta, el millor és limitar tot el possible el consum d’aliments precuinats, la brioixeria industrial i altres productes agroalimentaris processats, productes en els quals s’usa molt l’oli de palma.
  • Quan sigui possible, el millor és preparar el menjar a casa amb olis més saludables, com el d’oliva o el de gira-sol.
  • En alguns productes, l’oli de palma es pot substituir per un altre tipus de greix més saludable: cal llegir les etiquetes i triar preferentment productes en els quals s’eviti el de palma i hi hagi oli de gira-sol, per exemple.

Així mateix, diverses organitzacions internacionals com, per exemple, l’Organització Mundial de la Salut han alertat sobre els possibles riscos del consum d’oli de palma, però no n’han prohibit el consum com han fet en el cas d’altres aliments. L’Autoritat Europea de Salut Alimentària diu que: “no es pot establir un nivell d’ingesta segur per a aquests  èsters ja que la informació toxicològica és molt limitada”.

Actualment, aquest compost no forma part de la llista d’ingredients cancerígens de l’ Organització Mundial de la Salut ni de la Unió Europea ni d’altres organismes nacionals de salut i no se n’ha prohibit l’ús ni s’ha exclòs de la dieta. L’Autoritat Europea de Salut Alimentària afirma que l’oli de palma conté èsters d’àcids grassos (GE) que processats a més de 200º, donen lloc a un compost  cancerigen: el glicidol. A l’Agència Catalana de Seguretat Alimentària, hi podem trobar l’informe en anglès.

El nostre consell és que abans de triar un producte llegiu les etiquetes, i que, tant com sigui possible, eviteu el consum de àcids grassos saturats i opteu per aliments que no siguin precuinats. A més, cal fer una alimentació variada sense productes de brioxeria industrial, galetes o torrades, xips (encara que al nostre país la majoria estan fets amb oli d’oliva o de gira-sol), productes d’untar (cremes de cacau i margarines) i optar per productes frescos o fets a casa.Final del formulario

 

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Alimentació saludable, Hàbits saludables i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s