Gestió de l’edat

Com ens afecta l’envelliment a la ment?

Segons ens anem fent grans, acumulem experiència laboral i coneixements tècnics els quals ens doten d’una major seguretat i saviesa, facilitant-nos la presa de decisions i el lideratge en segons quines situacions complexes però, també algunes capacitats funcionals especialment de tipus físic i sensorial disminueixen com a conseqüència del procés natural d’envelliment.

Embed from Getty Images

Segons l’Organització Mundial de la salut (OMS), l’edat cronològica no és un indicador exacte dels canvis que acompanyen a l’envelliment. Els seus efectes poden variar d’un  individu a un altre depenent de diferents factors com l’estil de vida, factors genètics i ambientals, particularment els relacionats amb les condicions de treball.

En aquest sentit, tot i que l’edat d’un individu es defineix per l’edat cronològica (anys i mesos), entren en joc altres aspectes, ja que per  exemple una persona de 57 anys (edat cronològica) es pot sentir com una de 50 anys (edat psicològica), tenir un bon estat físic (edat funcional) o comportar-se com algú de 40 (edat social).

És per això, que per garantir un envelliment saludable complert,  és important  mantenir una activitat física acompanyada  d’uns bons hàbits saludables, però també fer èmfasis i tenir cura dels aspectes cognitius i socials.

Una vida activa més enllà de treballar i fer exercici físic.

Un estil de vida actiu implica molt més que realitzar exercici físic o treballar, també inclou  participar a la societat, relacionant-nos amb  altres persones i amb els esdeveniments  socials i culturals de la nostra comunitat.

Aquesta  etapa pot convertir-se en  una oportunitat per realitzar totes aquelles coses que hem anat aplaçant degut a la criança dels fills o altres obligacions i, participar en les decisions que afecten a la nostra salut influint en la realitat, canviant el transcurs de la nostra vida i també del nostre entorn, amb l’objectiu de seguir mantenint una autonomia personal.

…i com podem aconseguir aquesta autonomia personal?

1.Relacions saludables i recolzament social

L’estrès, l’angoixa i les emocions negatives com la tristesa o la preocupació mantingudes durant molts de temps, a banda d’afectar el nostre sistema immunitari poden afectar el bon funcionament del cervell i provocar l’alliberament d’hormones, afectant una regió del cervell que controla funcions cognitives com la memòria o l’atenció espacial entre d’altres.

És per això que cal ocupar-se i treballar activament per evitar aquesta situació i  mantenir una vida social activa. Es recomanable, per exemple:

  • Ampliar el marc de relacions habituals més enllà de l’àmbit familiar i fer-ho fora de casa, relacionar-se amb altres persones, moure’s en ambients diferents i implicar-se en la societat.
  • Apuntar-nos a fer activitat física o mental en grup com per exemple les rutes saludables pels municipis de Catalunya que participen en el Pla d’Activitat Física, Esport i Salut (PAFES) i en les quals el recorregut per caminar assegura  la dosi d’activitat física diària que es necessita en benefici de la nostra salut. Tens al teu abast més de 800 rutes saludables a tot el territori i medis: urbà, periurbà i natural.Pots trobar més informació a:   http://pafes.cat/
    Embed from Getty Images

    Recorda: Caminar és el primer que aprenem i l’últim que volem deixar de fer

    • Fer altres activitat recreatives en grup com per exemple manualitats, ball, assistir a un club de lectura, etc.

     

    • Inicia’t, (si encara no ho has fet) en l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) ja que faciliten la creació de noves xarxes socials i podem mantenir les relacions socials  dels entorns familiars gràcies al correu electrònic, videoconferències, xarxes socials, etc.

     

    Quins beneficis obtenim?

    Tenir una vida social activa està relacionat amb una millor qualitat de vida en la vellesa; concretament, s’han demostrat nombrosos beneficis en la salut tant física com mental de la persona com per exemple:

    • Millora la imatge personal i l’autoestima.
    • Millora el rendiment de la memòria.
    • Millora el sistema musculoesquelètic.
    • Millora l’estat metabòlic, la hipertensió i la diabetis.
    • Hi ha menys risc de patir depressió o ansietat.
    • Hi ha menys risc de patir sobrepès.
    • Millora l’estat cardiovascular.

     

    El cervell, de la mateixa manera que tots els òrgans del cos, també envelleix i per això hem de mantenir un bon exercici mental per ajudar  a enfortir les connexions entre aquestes cèl·lules, a fi de poder tenir un teixit neuronal més fort i resistent. D’aquesta manera, amb l’activitat mental s’aconsegueix que les capacitats que es mantenen rendeixin al màxim.

    Hi han moltes possibilitats d’exercitar la ment. El més important és que cada persona triï activitats que li agradin i en pugui gaudir.

    Què podem fer per estar mentalment actius?

      • Una de les millors maneres de mantenir la nostra ment activa és proposar-nos un repte d’aprenentatge nou com un idioma, iniciar un curs de curta durada, iniciar-se a activitats com ball, ioga, natació o manualitats, etc.
      • Realitzar activitats que requereixen certa concentració i moviments harmònics de coordinació com el ioga, pilates o el ball.

    Embed from Getty Images

  • La lectura estimula la imaginació, la creativitat i  ens ajuda a mantenir el nostre vocabulari i habilitats verbals. Les biblioteques públiques de Catalunya tenen una llarga tradició en el camp dels clubs de lectura i, actualment,  n’ofereixen més de 400 als usuaris del sistema bibliotecari del país.
  • Pots trobar més informació a:

    http://biblioteques.gencat.cat/ca/biblio_tematic/promocio_lectura_cultura/clubs_lectura/index.html

    2. Mantenir la ment desperta

  • Fer mots encreuats, sudokus, trobar les diferències i aficions   d’aquest estil són excel·lents formes de mantenir la nostra ment activa ja que milloren la memòria i la concentració.

    3. Bon humor i optimisme – Psicologia positiva

Conforme ens anem fent grans, apareixen una sèrie de dificultats i canvis als quals cal anar-s’hi adaptant, i no sempre és fàcil. Hi hauran certs moments emocionalment difícils a causa d’éssers estimats, problemes de salut o altres situacions que són poden ser  font d’angoixa i malestar.

Per tant, tot i que la vida planteja situacions que, en bona part, no depenen d’un mateix, sí que s’hi pot fer molt per viure-les  d’una manera que permeti seguir gaudint de totes aquelles coses que poden fer que la vida sigui molt més agradable.

Que podem fer per millorar el nostre estat d’ànim?

  • Pren consciència que el que et fa sentir malament és la manera com afrontes aquest problema i preguntar-te:

-Hi ha alguna cosa que m’amoïna i em pertorba?

-De quina manera reaccionarien davant la mateixa situació altres persones que coneixes?

  • Escriu en un full de paper un pensament que et faci sentir malament (per exemple: «Sempre que parlo amb la meva filla acabem barallades»). A continuació, torna a escriure el mateix pensament d’una manera realista, però més positiva (per ex.: «Algunes vegades quan parlo amb la meva filla, discutim. Però aviat se’ns passa el disgust i ja tornem a fer gresca juntes») .
  • Fes una llista amb les habilitats i les qualitats que tens actualment. Reflexiona sobre cada una d’aquestes característiques i si les estàs posant en pràctica o no.
  • El passat ja s’ha acabat i el futur encara no existeix, així que pensa i viu en el present ja que és el que tenim, en aquelles  coses que tens al teu abast ara mateix i que t’aporten satisfacció o benestar.
  • Pots posar-ho  en pràctica amb el Mindfulness ja que es centra en les teves habilitats més que amb les limitacions que puguis tenir, i t’ofereix les eines necessàries per a potenciar la força interior, la confiança i l’autoestima i així aconseguir una millor salut en general i benestar.
  • Relaciona’t i mantén-te actiu implicant-te en la teva comunitat o en aquells assumptes que t’interessin i et despertin la curiositat.

Recorda: “La manera de viure determinades situacions és el que farà que siguem capaços d’afrontar-les amb optimisme”

 

Vols saber-ne més?

 

NTP 367: Envejecimiento y trabajo: la gestión de la edad

http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/301a400/ntp_367.pdf

 

OMS – Temas de Salud – Envejecimiento

http://www.who.int/topics/ageing/es/

 

Associacionisme i participació

http://web.gencat.cat/ca/temes/participacio/

 

 Programa “Activa la Mente” Obra Social Fundació “La Caixa”

https://www.activalamente.com/

 

Vivir con vitalidad. Ediciones Pirámide. Rocío Fernández-Ballesteros (2002).

 

AUTORS: UBP Vall d’Hebron
Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Benestar emocional, Envelliment saludable, Hàbits saludables i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s