L’activitat física com a ansiolític i antidepressiu

Embed from Getty Images

Conjuntament amb altres trastorns de l’esfera cognitiva, la depressió afecta un 10% de la població mundial, principalment dones. Qui la pateix veu afectat no solament el seu àmbit familiar, sinó també el social i laboral.

Consegüentment, la depressió pot manifestar-se simptomàticament com a: insomni, cansament i canvis en els hàbits alimentaris, que tant poden provocar l’augment de pes com la pèrdua de pes. S’ha descrit un increment de patologies cardiovasculars en aquests pacient, com són la hipertensió, la diabetis mellitus i, fins i tot, la síndrome metabòlica.


El nostre organisme segrega una sèrie de neurotransmissors, anomenats endorfines, que són estimulants de l’estat emocional de l’individu. En la majoria dels casos l’alteració d’aquests neurotransmissors és present en les persones depressives i és necessari el tractament amb fàrmacs per poder tornar una altra vegada a l’equilibri. L’activitat física pot arribar a exercir un efecte similar a la farmacologia i, en molts casos, ajudar els fàrmacs a fer efecte. L’exercici estimula la secreció d’endorfines i el seu efecte és més ràpid que el que pot arribar a fer la medicació en un moment donat. Per tant, és adequat que persones amb un estat depressiu intentin fer algun tipus d’exercici que faci que alliberin endorfines.

Alguns estudis epidemiològics afirmem que hi ha una relació inversa entre l’activitat física i la salut mental. Com més exercici es fa, més disminueix el risc de patir depressió.

Una activitat física moderada-intensa, si es realitza entre tres i cinc dies a la setmana, redueix el risc de malalties, entre elles, el de depressió. Es recomana que es mantingui una freqüència cardíaca, amb un programa d’exercicis, d’un 60 – 80 % de la freqüència cardíaca màxima (220 – l’edat de la persona). Cal mantenir el programa al llarg de quatre mesos per observar una millora. S’ha de combinar l’activitat de caràcter aeròbic (caminar, anar en bicicleta, córrer…) amb la de tipus anaeròbic i, així, treballar tant el sistema cardiovascular com la flexibilitat, la força i la resistència.

Embed from Getty Images

Les recomanacions es poden assolir acumulant 150 minuts setmanals d’activitat física moderada (30 minuts al dia, cinc cops per setmana), o bé 75 minuts d’activitat aeròbica d’intensitat vigorosa. L’activitat física moderada és aquella que no ens deixa esgotats i que no ens fa suar excessivament; per exemple, anar a la piscina a fer classes d’exercici a l’aigua, fer balls de saló, jugar a golf, etc. L’activitat física vigorosa és aquella que suposa un esforç realment superior a l’habitual, aquella que ens fa suar força i que provoca fatiga. Alguns exemples són anar a córrer, practicar esports d’equip, jugar a tennis (individual), practicar arts marcials…

Tot i que el risc de lesionar-se és molt baix, es pot actuar amb precaució per evitar-lo. Si sou una persona inactiva, per evitar qualsevol risc, la proposta és progressar molt a poc a poc fins a assolir la recomanació proposada i prendre mesures per evitar les lesions.

Una de les recomanacions és evitar la deshidratació i l’augment de la temperatura
corporal. Per això, és important portar la roba adequada per fer esport i dur
sempre líquid per anar-ne bevent. La roba per fer esport ha de ser lleugera i transpirable. És important evitar de portar roba que no permeti la transpiració i, per tant, l’eliminació de la calor del cos, ja que si la roba no la permet, el cos no pot eliminar l’excés de calor que s’acumula durant l’exercici.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Benestar emocional, Exercici físic, Hàbits saludables, Salut Mental i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s