Mindfulness

En aquests últims anys s’ha posat molt de moda el terme mindfulness. De què estem parlant amb aquest sofisticat terme anglosaxó?

El mindfulness és la capacitat intrínseca que té la ment d’estar present i conscient en un moment determinat. Presència plena i consciència oberta. Es treballa mitjançant un entrenament mental centrat a acceptar la realitat tal com és, desenvolupant la capacitat de gestionar millor les emocions aflictives i difícils, i té la meditació com una de les eines principals per aconseguir-ho.

Aquest pràctica, d’origen budista, té més de 2.500 anys d’antiguitat. Tot i això, a Occident no apareix fins ara fa trenta anys per tractar problemes associats a l’estrès i el dolor crònic.

Podria semblar, però, que és una metodologia que ens permet fugir de la realitat. Ben al contrari, el seu objectiu és permetre que veiem la realitat, desemmascarant les causes profundes del nostre malestar i aclarint la nostra confusió mental.

Actualment es publiquen més de 400 articles científics sobre el mindfulness a l’any. Les anàlisis científiques es centren en els efectes de les intervencions en la salut i el benestar, tant físic com psicològic, en el nivell d’atenció i neurocognitiu, en els estadis emocional i afectiu i també d’empatia i compassió, capacitat de connexió i creació de vincles.

A tall d’exemple, un article de divulgació recent (Brittak.Hölzel, Br et al. Mindfulness practice leads to increases in regional brain grey matter density.; Psychiatry resaearch neuroimaging. 2011; 191 (1): 36-42) publicat per la Harvard Business Review descriu que el mindfulness pot canviar el cervell. Els estudis mostren augments significatius de matèria gris en zones del cervell relacionades amb l’autoregulació i la regulació emocional, la presa de perspectiva, l’aprenentatge, la presa de decisions i els processos de memòria.

Avui en dia, l’aplicació d’aquest concepte s’estén a molts camps, com ara l’ensenyament, la formació en lideratge o el tractament de malalties cròniques, entre d’altres. De fet, un estat d’atenció conscient ajuda no només a reduir l’estrès sinó també a ser més creatius, a poder jutjar i valorar les situacions amb major claredat, a augmentar la resistència emocional i a gaudir més del que s’està fent. La presència plena té molt a veure amb la capacitat de lideratge, ja que estableix el tipus d’interrelació que es donarà entre les persones; una major presència afavoreix una major empatia, que dóna com a resultat una millora en la comunicació amb l’equip.

Tot rau en el fet d’ADONAR-SE’N. Si ens n’adonem, millorem la connexió amb les persones i els reptes. Podem, aleshores, posar en marxa processos d’adaptació, regulació i aprenentatge que ens permetran mantenir o recuperar l’equilibri en els reptes de la vida. Aquesta capacitat de recuperar l’equilibri emocional és la base de la salut i de l‘eficàcia personal i es pot aconseguir mitjançant entrenament.

Els programes d’entrenament mindfulness, MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) figuren com una de les intervencions de referència per reduir la síndrome d’esgotament professional (burn out) en els professionals sanitaris a la Guia sobre la salut i el benestar dels professionals sanitaris editada pel Departament de Salut en col·laboració amb la Fundació Galatea. En el nostre cas, els beneficis que s’obtenen són: la reducció de la síndrome d’esgotament professional, la millora de la presència en la relació amb el pacient i la millora de la gestió de les emocions davant de processos de comunicació de males notícies o el tractament amb malalts terminals.

Qui de nosaltres no té la sensació que no dóna a l’abast perquè ha rebut una pila de correus, missatges, trucades, visites, etc. Que la desconcentració és contínua. Vivim en la distracció contínua. I pensar que no tenim temps de res, que no arribem a tot… ens produeix estrès i ansietat.

Provem si funciona, això del mindfulness?

Per saber-ne més: http://www.esmindfulness.com/, http://www.aemind.es/ http://webmindfulness.com/

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Hàbits saludables i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Mindfulness

  1. Retroenllaç: En defensa de la salut emocional | InfoICS

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s