Treball a torns. Sd. metabòlica.

FotoA causa de la implicació que el treball per torns i el treball nocturn tenen en l’àmbit sanitari, la nostra proposta d’avui recull els resultats d’una metanàlisi que relaciona aquest tipus de condicions de treball amb la síndrome metabòlica. Aquesta síndrome es defineix per la presència, segons els criteris del Programa nacional d’educació en colesterol ATP  III dels Estats Units d’Amèrica, US National Cholesterol Education Programme Adult Treatment Panel III (NCEP ATP III), d’almenys tres o més dels següents factors: glucosa en plasma en dejú, pressió arterial i triglicèrids elevats, HDL disminuït i obesitat abdominal (definida pels valors de la circumferència de la cintura).

Els autors mateixos, en la seva comunicació, ho resumeixen de la manera següent: “Es van incloure un total de 13 estudis. El risc relatiu conjunt per l’associació entre l’individu «exposat al treball en torn de nit» i la síndrome metabòlica fou de l’1,57 (95%, CI= 1,24–1,98; p heterogeneïtat= 0,001), on el risc més alt es trobava associat a treballadors amb llarga exposició al treball en torn de nit (RR= 1,77, 95%, CI= 1,32–2,36; p heterogeneïtat= 0,936). L’anàlisi estratificada va demostrar un efecte global superior, de l’1,84 (95% CI= 1,45–2,34) en els estudis que utilitzaven els criteris NCEP-ATPIII, en el cas de professionals de gènere femení (RR= 1,61, 95%, CI= 1,10–2,34) i en països de fora d’Àsia (RR= 1,65, 95% CI= 1,39–1,95). Les anàlisis de sensibilitat confirmen la solidesa dels resultats. No es va evidenciar biaix de publicació. Aquesta metanàlisi suggereix que el treball en torn de nit es troba significativament associat amb el risc de síndrome metabòlica i mostra una relació positiva entre dosi-resposta i durada de l’exposició”.

Trobareu la referència a:  Meta-analysis on night shift work and risk of metabolic syndrome. Wang F, Zhang L, Zhang Y, Zhang B, He Y, Xie S, Li M, Miao X, Chan EY, Tang JL, Wong MC, Li Z, Yu IT, Tse LA. Obes Rev. 2014 Sep; 15(9): 709-20. doi: 10.1111/obr.12194. Epub 2014 May 30.

Si treballeu per torns, us poden ser útils els consells següents:

  • L’horari de descans adequat. La majoria d’adults necessiten 7-8 hores de son al dia, encara que poden disminuir amb l’edat. Proveu horaris de descans diferents per veure quin us va més bé, per exemple, mireu de dormir poc després d’arribar de la feina o durant les hores prèvies a l’inici del proper torn. Un cop identifiqueu l’horari adequat per anar al llit, tracteu de mantenir-lo.

  • L’entorn favorable al son. El son durant el dia sol ser més lleuger, més curt i de menor qualitat que el nocturn, ja que es veu més freqüentment alterat per les temperatures diürnes, que són més càlides, i pels sorolls del dia. Utilitzeu cortines i persianes per enfosquir el dormitori. Baixeu el volum del timbre o desconnecteu el telèfon. Ajusteu la temperatura de l’habitació a un nivell que sigui adequat, atès que l’ambient fresc facilita el son.
  • La son. Algunes tècniques us poden ajudar a agafar son: feu un passeig curt, relaxeu-vos amb un llibre o preneu un bany abans d’anar-vos-en al llit. Eviteu fer exercici vigorós, ja que és estimulant i augmenta la temperatura del cos. Eviteu la cafeïna, les begudes energètiques i altres estimulants. No aneu a dormir amb sensació de gana: feu un àpat lleuger abans d’anar-hi; eviteu greixos o menjars pesats. Tampoc prengueu alcohol, ja que disminueix la qualitat del son.
  • La dieta. És molt important que tingueu en compte la qualitat dels aliments i el temps que destineu als àpats. Els problemes digestius són comuns en els treballadors per torns, a causa de la interrupció dels bioritmes. Una planificació adequada dels àpats i dels aliments us ajudarà a mantenir-vos alerta a la feina i facilitarà que us relaxeu o que us adormiu quan ho necessiteu. Els menjars lleugers, si es prenen de manera regular, afecten menys l’estat d’alerta i causen menys somnolència que un únic àpat fort. Trieu aliments que siguin fàcils de digerir, com ara pasta, arròs, pa, amanida, fruita, verdures i productes làctics. Fruites i hortalisses són molt bons substituts dels entrepans ja que el sucre que contenen es converteix en energia de forma lenta i, a més, aporten vitamines, minerals i fibra.
  • L’activitat física i l’estil de vida. Un estil de vida poc saludable combinat amb el treball per torns pot augmentar el risc de trastorns del son o agreujar-ne els existents. Una bona dieta, els àpats regulars i l’exercici poden millorar la qualitat del son, la salut i el benestar. Dediqueu 30 minuts al dia a fer activitats físiques que poden incloure feines domèstiques o passejades. Considereu la possibilitat d’inscriure-us a un gimnàs.
  • La família i els amics.  Si feu torns de treball que difereixen dels costums de la família i els amics us podeu sentir aïllats, per la qual cosa és important que feu un esforç per no perdre-hi el contacte. Parleu amb ells sobre el que us suposa treballar per torns. Si entenen els problemes a què us enfronteu, serà més fàcil que els tinguin en consideració i que us serveixin de suport. Feu que la família i els amics coneguin els vostres torns perquè us puguin incloure en la planificació de les activitats socials. Aprofiteu al màxim el vostre temps lliure, planegeu trobades per dinar amb els amics i activitats per als caps de setmana i les nits lliures. Planifiqueu les activitats domèstiques d’acord amb el calendari de torns i tracteu de garantir que no les feu a costa del temps que destineu al repòs o el son. Participeu en activitats socials d’altres persones que treballin en torns similars al vostre.

Font: Prevencionar.com

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Hàbits saludables i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s